RSS

Blue1 uuteen terminaaliin elokuusssa

Fri, Jul 10, 2009

Comments Off on Blue1 uuteen terminaaliin elokuusssa


Elokuussa Helsinki-Vantaan lentoaseman muutostyöt tulevat vaiheeseen, jossa jako koti- ja ulkomaanteminaaleihein poistuu.

Entisestä kotimaanterminaalista tulee Terminaali 1 ja ulkomaanterminaalista Terminaali 2.

Terminaalijako määräytyy jatkossa lentoyhtiön mukaan.

Lentoyhtiö SAS ja sen tytäryhtiö Blue1 siirtyvät elokuun 5. päivänä Terminaali 1:een.

Tästä päivästä lähtien kaikki SAS ja Blue1 lentoyhtiöiden lennot lähtevät Terminaali 1:sestä ja saapuvat Terminaali 1:een.

Samalla kaikki muut Star Alliance-jäsenyhtiöt siirtyvät Terminaali 1:een.

Terminaaliuudistus nopeuttaa ja parantaa matkustusmukavuutta oleellisesti.

Jatkolentojen vaihtoaika lyhenee ja matkatavaroiden käsittely nopeutuu,
kun kaikki yhteistyössä olevat lentoyhtiöt operoivat samassa terminaalissa.

SAS:n Business Lounge siirtyy Terminaali 1:een lokakuussa.

Kaikkia matkustajia kehotetaan tarkistamaan oikea terminaali lentoyhtiöstä ennen lentokentälle tuloa.

Click para seguir leyendo...

British Airwaysillä vähemmän matkustajia kesäkuussa

Thu, Jul 9, 2009

Comments Off on British Airwaysillä vähemmän matkustajia kesäkuussa

Kesäkuussa lentoyhtiö British Airways kuljetti 2,93 miljoonaa matkustajaa, mikä on 4,9 prosenttia vähemmän kuin samaan aikaan vuonna 2008.

Eniten laskivat Aasiaan ja Tyynenmeren valtioihin suuntautuneet lennot, joilla rekisteröitiin 16,8 prosentin lasku matkustajamäärissä.

Euroopan ja Iso-Britannian välisillä lennoilla matkustajia oli 5,8 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Myös Yhdysvaltoihin sekä Väli- ja Etelä-Amerikkaan suuntauneilla reiteillä matkustajamäärät vähenivät 2,3 prosenttia.

Ainoastaan Afrikan ja Lähi-Idän lennoilla matkustajamäärät kasvoivat hieman, 0,9 prosenttia.

Eniten laskua on havaittavissa bisnes– ja ensimmäisen luokan lennoissa, yhteensä 14,9 prosenttia kun turistiluokan matkustajamäärissä lasku oli 1,3 prosenttia.

British Airwaysin käyttöaste kesäkuussa oli 79,8 kun se vielä viime vuonna samaan aikaan oli 81,4 prosenttia.

Lentoyhtiöstä todetaan, että lentoliikenteen markkinatilanne on erittäin haastava ja kysyntä jää paljon edellisvuoden luvuista.

Lähes 7000 British Airwaysin työntekijää on hyväksynyt jonkinasteisen palkanalennuksen auttaakseen taloudellisissa vaikeuksissa kamppailevaa yritystä löytämään tiensä ulos kriisistä.

Click para seguir leyendo...

Finnair voitti kansainvälisen PR-palkinnon

Thu, Jul 9, 2009

Comments Off on Finnair voitti kansainvälisen PR-palkinnon

Finnair palkittiin kansainvälisen IPRA:n (International Public Relations Association) kilpailussa Golden World Awards-palkinnolla.

Finnair aloitti lennot 85-vuotta sitten ja juhlavuoden kunniaksi historiikin sijaan julkaistiin futuriikki.

Finnairin Departure 2093: Five Visions of Future Flying valittiin parhaaksi PR-kampanjaksi julkaisujen kategoriassa.

Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund totesi, että palkintoa voi verrata PR-alan Oscariin.

”Se on hieno osoitus siitä, kuinka innovatiivisella otteella ja hyvillä tarinoilla on kysyntää ympäri maailmaa” sanoi Haglund.

Viestinnän ammattilaisten järjestö ProCom myös palkitsi Finnairin äskettäin panostuksesta futuristisen Departure 2093:n konseptointiin ja sen saamaan näkyvyyteen.

Futuriikki toteutettiin yhteistyössä viestintätoimisto Milttonin kanssa, joka koordinoi Finnairin maailmanlaajuiset viestintätoimenpiteet.

IRPA on vuonna 1955 perustettu maailmanlaajuinen PR-ammattilaisten verkosto.

Lisätietoja futuriikista löytyy sivuilta www.departure2093.com ja IRPA:sta sekä GWA-palkinnoista www.ipra.com.

Click para seguir leyendo...

Ryanair vaatii Finaviaa pudottamaan lentokenttämaksujaan

Wed, Jul 8, 2009

Comments Off on Ryanair vaatii Finaviaa pudottamaan lentokenttämaksujaan

Irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair on kertonut tiedotteessaan, että Finavian lentokenttämaksut ovat este yrityksen laajemalle toiminnalle Suomessa.

Ryanair operoi lennot Suomesta vain kuuteen kohteeseen, kun sen Skandinavian kokonaisreittitarjonta yltää jopa 80:een, sanotaan tiedotteessa.

Ryanairin matkustajamäärät kasvoivat kesäkuussa lähes 13 prosenttia 5,8 miljoonaan matkustajaan.

Ryanair on esittänyt myös muissa Euroopan maissa samanlaisia vaatimuksia lentokenttämaksujen alentamiseksi.

Samaan aikaan muun muassa Espanjan kuluttaja-asiamies on ottanut yhteyttä Irlannin viranomaisiin saadakseen lentoyhtiön kohtuuttomat lisämaksut aisoihin.

Samalla muiden Euroopan Unionin valtioiden viranomaisille on lähetetty asiasta tiedote.

Tyytymättömyyttä ovat herättäneet esimerkiksi pakollinen 5 euron maksu lähtöselvityksen tekemisestä internetin välityksellä, vaikka muuta vaihtoehtoa ei anneta.

Samoin kohtuuttomana pidetää 40 euron lisämaksua maihinnousukorttinsa hukanneelle matkustajalle uuden tulostamisesta lentokentällä.

Ryanair kävi kampanjaa jokin aika sitten lahjoittamalla ilmaisia lentomatkoja.

Mainonta Espanjan viranomaisten mielestä harhaanjohtavaa, sillä matkustajat maksoivat lennoista aiheutuneet lisämaksut, joten ne eivät lopulta olleet ilmaisia.

Yhtiö laskuttaa myös luottokortin tai pankkikortin käytöstä maksuvälineenä, eivätkä kuitenkaan anna vaihtoehtoista maksutapaa.

Ryanair laskuttaa extraa matkustajiltaan aivan joka käänteessä.

Espanjan viranomaisten mukaan lentoyhtiön neuvontanumerot, joihin asiakas voi mm. tehdä valituksen, ovat 807-alkuisia erityishinnoiteltuja linjoja.

Seuraavaksi on edessä vessamaksu yhtiön lennoilla ja mahdollisesti vielä halvemmat seisomapaikat Ryanairin lennoilla.

Finavia voisi harkita Ryanairin vaatimusta ja antaa yhtiön käyttöön edullisemmilla lentokenttämaksuilla rahtiliikenteelle tarkoitetut kiitoradat ja muut palvelut, muistuttaahan yhtiön toiminta yhä enenevässä määrin rahtausta.

Click para seguir leyendo...

Embraer toimitti alkuvuonna 96 lentokonetta

Wed, Jul 8, 2009

Comments Off on Embraer toimitti alkuvuonna 96 lentokonetta

Brasilialainen lentokonevalmistaja Embraer tiedotti eilen toimittaneensa 96 uutta lentokonetta vuoden 2009 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana.

Toimituksia oli lähes yhtä paljon, kuin ennätyksellisen vuoden 2008 aikana, jolloin samalla ajanjaksolla toimitettiin 97 lentokonetta.

Suurin osa luovutetuista lentokoneista, 67 kappaletta, meni kaupallisen lentoliikenteeseen lentoyhtiöille.

Embraer on maailman neljänneksi suurin lentokonevalmistaja.

Se on myös maailman johtavin alle 120-paikkaisten koneiden, joilla operoidaan alueelliset lennot, valmistaja.

Kesäkuun loppuun mennessä sillä oli 19.800 miljoonan dollarin tilauskanta, joka oli 4,73 prosenttia edellisvuotta pienempi.

Vuoden 2009 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana Embraerin tilauskanta laski taloudellisen laman seurauksena dramaattisesti.

Helmikuussa yhtiö joutui irtisanomaan 20 prosenttia henkilöstöstään, yhteensä 4270 työntekijää, tilauskannan putoamisen seurauksena.

Maalis-kesäkuun aikana yhtiö sai kuitenkin uusia tilauksia 100 miljoonan dollarin edestä.

Tuona aikana Embraer teki sitovan sopimuksen muun muassa KLM lentoyhtiön kanssa seitsemästä Embraer 190-tyypin lentokoneesta.

Click para seguir leyendo...

Matkustaja korjasi lentokoneen teknisen vian

Tue, Jul 7, 2009

Comments Off on Matkustaja korjasi lentokoneen teknisen vian

Espanjalaisen Menorcan saaren lentokentällä koettiin viime lauantaina epätavallisia hetkiä, kun brittiläisen matkatoimisto Thomas Cookin lomalento oli lähdössä kohti Glasgowta.

Boeing 757-200 lentokone oli valmiina lähtöön kello 10.50, kun sen kapteeni kuulutti koneessa ilmenneestä teknisestä viasta, joka estäisi lähdön.

Edessä oli vähitään kahdeksan tunnin viivästys, sillä teknikko lähetettäisiin Manchesteristä Menorcalle korjaamaan lentokoneeseen tullut vika.

Tällöin yksi matkustajista ilmoitti lentokoneen kapteenille olevansa ilmailuinsinööri ja valmis vilkaisemaan konetta ja mahdollisesti korjaamaan siihen tulleen vian.

Matkustaja, jonka nimeä ei ole annettu julkisuuteen, työskentelee Thomsonfly lentoyhtiön palveluksessa.

Yhtiöllä on huoltosopimus Thomas Cookin kanssa.

Matkustajan henkilöllisyys varmistettiin ja osoittautui, että hän pystyi tunnistamaan sekä korjaamaan vian nopeasti ja näin lento välttyi suuremmalta viivästykseltä.

Lento saapui lopulta perille Glasgowiin vain 35 minuuttia myöhässä.

Lentoyhtiö oli erittäin kiitollinen matkustajan avusta, mutta vielä kiitollisempia olivat lennolla mukana olleet kanssamatkustajat, joille lentoemännät kertoivat teknikon löytymisestä paikan päältä.

Mahtavat taputukset saattelivat miehen takaisin omalle paikalleen lentokoneeseen, eikä kukaan matkustajista pelännyt lähteä lennolle koneella, jonka korjaaja itse istui matkustamossa.

Click para seguir leyendo...

Finnairin lennot Osakaan uudella Airbusilla

Tue, Jul 7, 2009

Comments Off on Finnairin lennot Osakaan uudella Airbusilla


Lentoyhtiö Finnair aloitti eilen 6. heinäkuuta lennot Osakaan uudella Airbus A330-lentokoneella.

Kyseessä on neljäs uusi A330-tyypin lentokone Finnairin kalustoon.

Kalustouudistuksen myötä lentoyhtiön lennot neljään kaukokohteeseen; Delhi, Nagoya, New York ja Osaka, operoidaan näillä uusilla koneilla.

Finnair vastaanottaa tämän vuoden aikana yhteensä viisi uutta Airbus A330-lentokonetta, viimeinen toimitetaan yhtiölle marraskuussa.

Uusien lentokoneiden korkeatasoinen teknologia on merkittävästi parantanut matkustusmukavuutta.

Jokaisella matkustajalla on oma näyttöruutu, viihdetarjonta on monipuolista ja tekstiviestien lähettäminen on mahdollista.

Lentokoneiden matkustamoilme on myös uudistunut ja entistä vaaleampi ja koneiden polttoainetehokkuus on huippuluokkaa.

Click para seguir leyendo...

Espanjalaiset hyväksyisivät mainokset lennoilla

Mon, Jul 6, 2009

Comments Off on Espanjalaiset hyväksyisivät mainokset lennoilla

Espanjalaisten matkustajien keskuudessa tehty nettikysely paljasti, että suurin osa olisi valmis katselemaan mainoksia lennon aikana, jos sillä saataisiin lennot edullisemmiksi.

Samoin matkustajat olivat myönteisiä ajatukselle, että heidän matkalaukkujaan käytettäisiin mainostarkoituksiin tietyn ajan esimerkiksi tarrojen muodossa.

Kyselyllä haluttiin selvittää mistä palveluista lentomatkustajat ovat valmiita luopumaan saadakseen lentoliput halvemmalla.

Kyselyyn osallistui yli 4700 lentomatkustajaa ja heistä 94 prosenttia oli valmis luopumaan joistakin palveluista.

17 prosenttia vastanneista olisi jopa valmis matkustamaan ikkunattomassa lentokoneessa, jos se auttaisi alentamaan lennon hintaa.

Samoin suurin osa matkustajista olisi valmis luopumaan lentokoneeseen suoraan terminaalialueelta johtavista kävelysilloista ja ottamaan sen sijaan bussikuljetuksen kauempana odottavan lentokoneen juurelle.

Entä miten Suomessa, hyväksyisivätkö suomalaisetkin mainokset lennoilla kesken elokuvan katselun?

Mainostarrojen kinnittäminen omaan matkalaukkuun esimerkiksi viikon ajaksi ei tunnu allekirjoittaneesta kovinkaan suurelta uhraukselta, jos se auttaa saamaan halvat lennot tulevaisuudessakin.

Click para seguir leyendo...

Suorat lennot Pekingistä Tiibetiin

Mon, Jul 6, 2009

Comments Off on Suorat lennot Pekingistä Tiibetiin

Kiinan suurin lentoyhtiö Air China aloittaa suorat lennot Pekingistä Tiibetin pääkaupunkiin Lhasaan.

Pekingistä tai muualta Tiibetiin matkustavat ovat tähän asti joutuneet tekemään välilaskun sen naapurissa, Sichuanin maakunnan pääkaupungissa, Chengdussa.

Lennot uudella reitillä aloitetaan heinäkuun 10. päivänä Airbus A330– tyypin lentokoneilla.

Lennon kesto on kolme tuntia 50 minuuttia.

Kiina aikoo myös avata uuden lentokentän vuonna 2011 Tiibetin länsiosaan, Ngariin.

Ngari sijaitsee 4500 metriä merenpinnan yläpuolella ja on yksi maailman luoksepääsemättömimmistä alueista.

Uuden lentokentän myötä Tiibetissä tulee olemaan neljä siviili-ilmailuun tarkoitettua lentokenttää.

Lhasan lisäksi maassa toimii kaksi lentokenttää; yksi maan itä-osassa Qamdossa sekä etelässä sijaitseva Nyingchin lentokenttä, jota pidetään yhtenä maailman vaikeimmista.

Click para seguir leyendo...

Sky Team-allianssi keskittää toimintojaan

Sun, Jul 5, 2009

Comments Off on Sky Team-allianssi keskittää toimintojaan

Sky Team-allianssi tiedotti kesäkuun lopussa ottaneensa ratkaisevan askeleen järjestön keskitetyn organisaation luomisessa.

Järjestö valitsi huhtikuussa 2009 toimitusjohtajakseen Marie-Joseph Malén ja on sen jälkeen palkannut jäsenlentoyhtiöistä kuusi johtajaa lisää.

Sky Team on toiminut perustamisestaan lähtien virtuaalisena allianssina.

Kaupallinen ilmailu muuttuu kuitenkin koko ajan monimutkaisemmaksi samalla kun allianssi on jatkaa maailmanlaajuista kasvuaan.

Näistä seikoista johtuen organisaation toimintojen keskittäminen sen päämajaan Amsterdamiin on nähty tarpeelliseksi.

Sky Teamin uusi johtoryhmä käsittää kuusi jäsenlentoyhtiöistä palkattua henkilöä.

Mauro Oretti Alitalia lentoyhtiöstä tulee vastaamaan myynnistä ja markkinoinnista.

Delta Air Lines:n Gordon Humpherysin alueena ovat lentokenttäpalvelut.

Ji-sung Hong tulee Korean Airlinesista ja hänen vastuualueenaan ovat allianssin toimintojen koordinointi.

China Southern-lentoyhtiöstä lähtöisin oleva Min Zeng vastaa allianssin kehitystyöstä.

Jean-Guy Lengline Air France lentoyhtiöstä tulee vastaamaan palvelutoiminnoista sekä henkilöstöstä.

Viestinnästä ja Sky Team-tavaramerkin kehittämisestä tulee kantamaan vastuun Fatima da Gloria de Sousa KLM lentoyhtiöstä.

Henkilöstöä tullaan palkkaamaan edelleen sekä jäsenlentoyhtiöiden listoilta että niiden ulkopuolelta, sillä tiimin lasketaan tarvitsevan yhteensä 20 ilmailualan laajasti tuntevaa ammattilaista.

Sky Team on vuonna 2000 perustettu allianssi, jolla on tällä hetkellä kymmenen jäsen-lentoyhtiötä.

Näiden operoimat lennot ulottuvat 169:ään maahan ja 905:een kohteeseen.

Click para seguir leyendo...
Entradas Previas Entradas Posteriores