RSS

Tuhkapilven hinta maailmalle miljardeja

Fri, May 28, 2010

Comments Off on Tuhkapilven hinta maailmalle miljardeja

Islannista huhtikuussa levinneen tuhkapilven aiheuttamat kustannukset nousevat laskelmien mukaan lähes viiteen miljardiin dollariin maailmassa.

Menetykset johtuvat Euroopan ilmatilassa tapahtuneesta lentoliikenteen katkoksesta, noin viikon ajan lennot pysyivät suurelta osin maassa.

Konsulttitoimisto Oxford Economicsin tekemän arvion mukaan matkustajat, lentoyhtiöt ja matkakohteet eivät ole ainoita kaaoksesta kärsineitä. Tuhkapilvi aiheutti vahinkoa myös lentorahdista riippuvaisille vienti- ja tuontiyrityksille ympäri maailmaa.

Yhteenlaskettu vaikutus Oxford Economicsin mukaan maailman bruttokansantuotteelle on lähes viisi miljardia dollaria. Tiedotteesta käy selvästi ilmi kuinka tärkeää kaupallinen lentoliikenne on päivittäisessä toiminnassa sekä kansainvälisessä kaupassa.

Tuhkakriisin aikana maailmassa 15. – 21. huhtikuuta peruutettiin yhteensä 100 000 lentoa.

Click para seguir leyendo...

Lufthansa Euroopan paras lentoyhtiö

Fri, May 28, 2010

Comments Off on Lufthansa Euroopan paras lentoyhtiö

Lufthansa on palkittu Euroopan parhaana lentoyhtiönä Hampurissa luovutetuissa “Worlds Airline Awards” palkintojenjakotilaisuudessa.

Skytrax tutkimukseen osallistuneet matkustajat äänestivät Lufthansan ensimmäiselle sijalle kategoriassa “Euroopan paras lentoyhtiö” ja kolmannelle sijalle “Atlantin ylittävien lentojen yhtiönä”.

Tutkimukseen osallitui 18 miljoonaa lennot ottanutta matkustajaa sadasta eri maasta.

Samassa tutkimuksessa Finnair valittiin Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi.
“World Airline Awards”:n mukaan Lufthansa kuuluu maailman kuuden parhaimman lentoyhtiön joukkoon.

Lufthansa kilpaili myös erikoiskategoriassa “Paras ensimmäisen luokan Lounge”.

Tutkimukseen osallistuneet matkustajat vastasivat yhteensä 35:een kysymykseen arvioiden lentoyhtiöiden palveluita aina maapalvelusta lennoilla tarjottaviin aterioihin asti.

Matkailusektorilla Skytrax on kattavin matkustajien tyytyväisyyttä lentoliikenteessä kartoittava kyselytutkimus, jota on toteutettu vuodesta 1999 lähtien vuosittain.

Click para seguir leyendo...

Blue1 satsaa liikematkustajiin

Thu, May 27, 2010

Comments Off on Blue1 satsaa liikematkustajiin

Taloudellinen lamakausi on taittumassa ja tämä näkyy kaupan piristymisenä. Lentoyhtiö SAS:n tytäryhtiö Blue1 tuleekin panostamaan lähitulevaisuudessa juuri lisääntyneeseen liikematkailuun.

Blue1 aikoo uusi laivastonsa seuraavan kahden vuoden aikana siten, että ne sopivat paremmin lyhyiden lentojen tiheätahtiseen operointiin.

Uudet lentokoneet tulevat olemaan 120-paikkaisia Boeing 717 – koneita, jotka ovat nykyisin käytössäolevia MD90 – kaluston koneita pienempiä.

Samalla, kun lentokoneet uudistetaan, lentoyhtiön laivasto myös kaksinkertaistuu kahden vuoden aikana.

Syksyllä Blue1 aloittaa lennot Amsterdamiin, Tukholmaan tullaan lentämään 11 kertaa päivässä.

Lomamatkailua ei täysin unohdeta ja vaikka lennot Biarritziin lopetetaan niin Välimeren kohteisiin lennetään edelleen viikonloppuisin.

Viikolla yhtiö panostaa liikematkailijoiden lentoihin nyt lisääntyneen kysynnän seurauksena.

Click para seguir leyendo...

Ryanair laajentaa Barcelonaan

Thu, May 27, 2010

Comments Off on Ryanair laajentaa Barcelonaan

Irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair avaa syyskuussa uuden tukikohdan Espanjan Barcelonan El Prat lentokentälle.

Kyseessä on Ryanairin 42. tukikohta ja yhtiön ilmoituksen mukaan Barcelonasta tulee lentoyhtiölle viiden lentokoneen kotikenttä, josta tullaan operoimaan lennot 20 kohteeseen Euroopassa.

Uuden tukikohdan suoraan työllistävä vaikutus on 250 henkilöä, lentäjiä, insinöörejä ja matkustamohenkilökuntaa.

Epäsuorasti Ryanairin investoinnista hyötyy 2000 työntekijää.

Viikottain Ryanair tulee operoimaan 270 lentoa Barcelonasta, mutta yksikään uusista reiteistä ei kohdistu Suomeen.

Uusien avattavien reittien joukossa ovat muun muassa lennot Osloon, Düsseldorfiin, Sevillaan, Malagaan ja Tenriffalle.

Click para seguir leyendo...

British Airwaysin lakko maksaa 7 miljoonaa päivittäin

Wed, May 26, 2010

Comments Off on British Airwaysin lakko maksaa 7 miljoonaa päivittäin

Ammattiyhdistys Unite arvioi lentoyhtiö British Airwaysin matkustamohenkilökunnan lakon hinnaksi 7 miljoonaa puntaa päivittäin.

BA:n henkilöstö aloitti työnseisauksen maanantaina, jonka jälkeen lentoyhtiö on pystynyt operoimaan 60 prosenttia Heathrowlta lähtevistä lennoistaan.

Lennot Gatwickin ja London Cityn lentokentiltä on sen sijaan pystytty operoimaan normaalisti.

Unite:n mukaan British Airways on menettänyt tähän asti lakon seurauksena yhteensä 63 miljooonaa puntaa eli noin 73 miljoonaa euroa.

Unite vahvistaa, että eilen lakkoon osallistui 473 matkustamohenkilöstöön kuuluvaa, joka nostaa osallistumisasteen 56 prosenttiin.

Unite:n edustaja täsmensi samalla, että suurin osa työhön lakon aikana ryhtyneistä on ollut väliaikaisen työsopimuksen omaavia, vapaaehtoisia tai ulkomaalaista henkilökuntaa.

BA:n lakko päättyy perjantaina 28. toukokuuta, mutta uuden työnseisauksen on määrä alkaa 30. tokokuuta – 3. kesäkuuta.

Lakosta huolimatta lennot Heathrown ja Helsinki-Vantaan välillä on operoitu normaalisti.

Click para seguir leyendo...

Delta aloittaa jälleen lennot Tukholmaan

Wed, May 26, 2010

Comments Off on Delta aloittaa jälleen lennot Tukholmaan

Amerikkalaisen lentoyhtiöjätin Deltan suorat päivittäiset lennot Tukholmaan alkavat tauon jälkeen uudestaan.

Lentoreitti suljettiin viime vuonna yleismaailmallisen taloudellisen laskusuhdanteen vuoksi ja silloin Delta päätti säilyttää lennot Kööpenhaminaan reittinään Skandinaviaan.

Arlandan viikottaiset lennot New Yorkiin nousevat perjantaista lähtien kahdestatoista yhdeksääntoista.

Delta lentää Arlandasta JFK-lentokentälle, toisin kuin kilpailijansa, joiden lennot laskeutuvat Newarkin lentoasemalle.

Lentoyhtiössä arvellaan että noin 60 prosenttia reitin matkustajista jää New Yorkiin ja loput 40 prosenttia jatkavat edelleen muihin kohteisiin USA:ssa.

Delta tarjoaa JFK:lta muun muassa lennot Floridaan, Atlantaan, Denveriin ja Detroitiin.

Click para seguir leyendo...

Norwegian sulkee Varsovan tukikohtansa

Wed, May 26, 2010

Comments Off on Norwegian sulkee Varsovan tukikohtansa

Tänä keväänä lennot Suomessa aloittanut norjalainen halpalentoyhtiö Norwegian on ilmoittanut sulkevansa Puolassa sijaitsevan tukikohtansa.

Lentoyhtiön Varsovassa sijaitseva kahden lentokoneen tukikohta avattiin vuonna 2006 samalla, kun yhtiö avasi uusia lentoja Puolaan.

Investoinnista ei tullut odotettua menestystä ja taloudellisen laman myötä Norwegian on päättänyt luopua kokonaan kannattamattomasta Varsovan tukikohdastaan.

Lennot Varsovan ja Pohjoismaiden välillä tulevat jatkumaan, mutta lentokoneiden uudeksi kotipaikaksi tulee Tukholma ja niitä on tarkoitus käyttää lennoilla yhtiön Suomen reiteillä.

Norwegian tarjoaa halvat lennot Osloon ja Tukholmaan useita kertoja viikossa sekä hyvät jatkoyhteydet näistä muihin Pohjoismaisiin kohteisiin.

Click para seguir leyendo...

Etihad Airwaysin 1. luokka maailma paras

Tue, May 25, 2010

Comments Off on Etihad Airwaysin 1. luokka maailma paras

Arabiemiirikuntien liiton pääkaupungissa Abu Dhabissa kotikenttäänsä pitävä Etihad Airways on palkittu erinomaisesta ensimmäisestä luokastaan.

Arvostetun Skytrax kyselyn tuloksena lentoyhtiön tarjoamat ensimmäisen luokan palvelut arvostettiin ykköstilalle 200 lentoyhtiön joukosta.

Etihad Airways ylsi ensimmäiseksi kolmessa kategoriassa :
“Maailman paras ensimmäinen luokka” , “Paras ensimmäisen luokan istuin” sekä “Paras ensimmäisen luokan catering”.

Lentoyhtiön kaupallinen johtaja Peter Baumgartner kertoi yhtiön olevan erityisen ylpeä saamistaan palkinnoista näissä kolmessa kategoriassa uuden ja innovatiivisen ensimmäisen luokan palvelutuotteesta.

Etihad uudisti ensimmäisen luokan istuimensa vuonna 2009 tarjoamalla asiakkaille entistä enemmän tilaa ja yksityisyyttä sekä upean viihdekeskuksen.

Etihad Airways aloitti lennot vain seitsemän vuotta sitten, mutta on jo ehditty palkita useilla kansainvälisillä palkinnoilla kuten “World’s Leading Airline” 2009 marraskuussa pidetyssä World Travel Awards seremoniassa.

Click para seguir leyendo...

Arean lentoliput tulkittiin roskapostiksi

Tue, May 25, 2010

Comments Off on Arean lentoliput tulkittiin roskapostiksi

Taloussanomien mukaan viime aikoina matkatoimisto Arean yritysasiakkaat ovat ottaneet yhteyttä ihmetellen lentolippujensa viipymistä.

Matkatoimiston tietohallinto selvitti asiaa ja kävi ilmi, että sähköpostitse lähetetyt lentoliput olivat joutuneet yritysten roskapostiin.

Syynä lentolippujen päätymiseen roskapostiksi pidetään Arean tiedottajan, Tuulia Taipaleen mukaan yritysten kiristyneitä palvelinasetuksia, joiden sähköpostisuodattimet tulkitsevat saapuvat postit herkemmin roskapostiksi.

Taipaleen mukaan kyse on ollut yksittäisistä tapauksista pienemmissä yrityksissä.

Kansainvälinen Amadeus vastaa matkojen sähköisestä järjestelmästä, eikä ole muuttanut palvelinasetuksiaan, joten vika löytyy vastaanottajapäässä.

Ongelmasta päästään, jos lisätään Amadeuksen palvelimet ja sähköpostiosoitteet sallittujen osoitteiden listalle ja näin yritysten ostamat lennot saapuvat perille entiseen tapaan:
emailserver@pop3.amadeus.net
emailserver2@pop3.amadeus.net
emailserver3@pop3.amadeus.net
emailserver4@pop3.amadeus.net
ja sähköpostipalvelin pop3.amadeus.net

Click para seguir leyendo...

Wingon lennot loppumassa

Sun, May 23, 2010

Comments Off on Wingon lennot loppumassa

Lentoyhtiö Wingon operoimat lennot Lappeenrantaan saattavat olla lopussa. Yhtiön mainostamat lennot Lappeenrannasta Helsinki-Vantaan kautta Tukholmaan ovat olleet keskeytyneinä käytännössä jo kaksi viikkoa.

Wingo teki viisi kuukautta sitten sopimuksen Fly Lappeenranta Oy:n ja Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:n kanssa kahdesti päivässä lennettävistä lennoista Lappeenrannan ja Helsingin välillä.

Lentoyhtiö ei muiden osapuolien mukaan pystynyt täyttämään sopimuksessa määriteltyjä aamu- ja iltalentoja eikä toistuvista huomautuksista huolimatta tarjonnut uskottavaa ratkaisua siitä, miten lennot tulevaisuudessa hoidettaisiin.

Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy:n toimitusjohtajan Tom Hultinin mukaan Wingon taloudelliset ja toiminnalliset vaikeudet ovat vahingoittaneet muuten hyvään kasvuun saatua Lappeenrannan lentoliikennettä.

Sopimuksen purku tarkoittaa sitä, että lentoyhteys Lappeenrannan ja Helsingin välillä loppuu, mikä on erityisesti elinkeinoelämän ja yliopiston kannalta valitettavaa, sanoo Hultin tiedotteessa.

Wingon taloudelliset vaikeudet olivat esillä aiemmin keväällä, kun Finnavia kieltäytyi antamasta palvelua velkaantuneelle lentoyhtiölle. Silloin asia sovittiin ja yhtiö saattoi jatkaa lentotoimintaansa Suomessa.

Click para seguir leyendo...
Entradas Previas Entradas Posteriores