RSS

Uniset lentäjät lento-onnettomuuksien osasyynä

Sat, May 16, 2009

Comments Off on Uniset lentäjät lento-onnettomuuksien osasyynä

Alkuvuoden kahta tuhoisinta lento-onnettomuutta yhdistää lentäjien tarkkaavaisuuden herpaantuminen laskeutumisvaiheessa, kertoo eilinen Tekniikka&Talous-lehti.

Yhdysvalloissa, Buffalossa 12. helmikuuta pudonneen Colgan Airin sekä 25. helmikuuta Amsterdamissa romuttuneen Turkish Airlinesin onnettomuuksien syyt alkavat selvitä.

Molemmissa tapauksissa lentokone menetti laskeutumisvaiheessa nopeutta vaarallisen matalalla ja niin sanotun sakkausnopeuden alapuolelle laskenut vauhti aiheuttaa lentokoneen putoamisen.

Molemmat onnettomuuskoneet pääsivät sakkaamaan niin lähellä maanpintaa, ettei mitään ollut enää tehtävissä.

Yhdysvalloissa tapahtunutta onnettomuutta tutkinut NTSB on selvittänyt, että Buffalon turmakoneen lentäjä oli nukkunut poikkeuksellisen vähän edellisenä yönä ja epäilee, että väsymys aiheutti osaltaan onnettomuuden.

Amsterdamin onnettomuudessa tutkijat havaitsivat samoja piirteitä, nopeus tippui liian alhaiseksi ja lentäjät eivät reagoineet ajoissa eivätkä oikeilla toimenpiteillä.

Lento-onnettomuudet aiheuttavat aina muutoksia, joilla pyritään välttämään vastaavat tapahtumat tulevaisuudessa.

Lentäjien työolosuhteita voidaan muuttaa ja parantaa, mutta vapaa-ajan viettoa ei kuitenkaan voida valvoa käytännössä.

Lennot ovat edelleen turvallisin matkustusmuoto ja turvallisuuden parantamiseen entisestään panostetaan jatkuvasti niin lentokonevalmistajien, viranomaisten kuin lentoyhtiöidenkin puolesta.

Click para seguir leyendo...

Turvatarkastajien lakko Helsinki-Vantaalla

Sat, May 16, 2009

Comments Off on Turvatarkastajien lakko Helsinki-Vantaalla

Eilen perjantaina Helsinki-Vantaan lentokentän turvatarkastuksesta vastaava henkilökunta marssi ulos työpaikaltaan kello 14.

Ulosmarssi tehtiin protestiksi sille, että turvatarkastuspalvelut lentokentällä siirtyvät syksyllä siivous- ja kiinteistöpalvelukonserni SOL Palveluiden hoidettaviksi.

Lentokentän toiminta yritettiin taata esimiesvoimin, mutta siitä huolimatta Helsinki-Vantaa ajautui eilen osittain kaaokseen.

Yli 200 matkustajaa myöhästyi lennoilta ja yli puolet koneista myöhästyi lähdöstä. Lennoilta myöhästyneille yritettiin edelleen tänä aamuna löytää vaihtoehtoisia lentoja.

Finavia ilmoitti lauantaiaamuna, että ruuhkat on selvitetty ja lennot lähtevät normaalisti.

Finavian sivustoilla on tietoa henkilöille, jotka ovat myöhästyneet kokonaan lennoiltaan tai joille lakko on aiheutunut ylimääräisiä kustannuksia.

Finavia kilpailuttaa turvatarkastusta hoitavat yritykset kolmen vuoden välein.

Sol Palvelut yritys tulee hoitamaan lähtevien matkustajien turvatarkastuksia lokakuun 1. lähtien.
Vaihtomatkustajien turvatarkastusta hoitaa edelleenkin Airpro Oy.

Click para seguir leyendo...

Blue1 aloitti yt-neuvottelut

Fri, May 15, 2009

Comments Off on Blue1 aloitti yt-neuvottelut

Lentoyhtiö Blue1 aloitti maanantaina yt-neuvottelut koko 450 työntekijää käsittävän henkilöstönsä kanssa.

Yhtiön viestintäjohtaja Tom Christides kertoo, että neuvotteluissa pyritään selviämään lomautuksilla, mutta irtisanomiset saattavat tulla kysymykseen.

Neuvotteluissa ovat mukana 110 lentäjää, 150 matkustamohenkilökuntaan kuuluvaa, 90 teknisen puolen työntekijää sekä sata muuta henkilöstöön kuuluvaa, jotka toimivat hallinnollisissa tehtävissä.

Lomautusten kestosta ei ole vielä tarkkaa tietoa, Blue1:n viestinnästä vastaava Tom Christides arvelee, että kyse on muutamista viikoista, mutta tarkempaa tietoa ei vielä ole.

Taloudellisen kriisin kurittamat lentoyhtiöt ovat kärsineet tappioita vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

Varsinkin liikemiesten lennot ovat vähentyneet dramaattisesti.
Blue1 on menettänyt alkuvuodesta 8 prosenttia matkustajistaan ja sen tulos oli tappiollinen.

Säästötoimenpiteinä yhtiön on muun muassa pienentänyt kotimaan lentoliikenteessä käyttämiensä lentokoneiden kokoa.
Tämä ei kuitenkaan riitä ja uusia säästöjä haetaan nyt henkilöstökustannuksista.

Click para seguir leyendo...

Niki vastaanotti ensimmäisen Embraer lentokoneen

Fri, May 15, 2009

Comments Off on Niki vastaanotti ensimmäisen Embraer lentokoneen

Itävaltalainen halpalentoyhtiö, entisen formulavoittaja Niki Laudan omistama Niki, on vastaanottanut ensimmäisen Embraer 190-lentokoneensa Brasiliasta.

Lentoyhtiö tilasi viime vuonna viisi Embraer 190 lentokonetta ja varasi samalla option viiteen.

Lauda otti vastaan ensimmäisen lentokoneen Embraerin kotikaupungissa Sao José dos Camposissa pidetyssä seremoniassa.

Tilaisuudessa Niki Lauda kertoi Embraer 190-konetyypin sopivan erinomaisesti lentoyhtiön laajentumissuunnitelmiin.
– Lentokone on ihanteellinen uusille reiteillemme, sillä sen käyttökustannukset ovat alhaiset ja matkustusmukavuus suihkukoneen luokkaa, sanoi Lauda.

Uudella koneella aloitetaan lennot Euroopan kaupunkeihin ja Wienistä ja Innsbruckista.

Niki Luftfahrt GmbH perustettiin vuonna 2003 ja vuonna 2004 toinen suuri halpalentoyhtiö Air Berlin osti 24 prosenttia sen osakkeista ja täten toteutui ensimmäinen allianssi kahden eurooppalaisen halpalentoyhtiön välillä.

Vuonna 2008 lentoyhtiön palveluksessa oli 350 työtekijää.

Nykyisin Niki lentää useisiin kansainvälisiin kohteisiin, kuten Tukholmaan, Pariisiin, Roomaan, Milanoon ja Moskovaan, sillä on tarjolla myös halvat lennot Palma de Mallorcalle, Espanjaan.

Click para seguir leyendo...

Finnair aloitti lennot New Yorkiin 40 vuotta sitten

Thu, May 14, 2009

Comments Off on Finnair aloitti lennot New Yorkiin 40 vuotta sitten

Lentoyhtiö Finnair viettää tänä vuonna merkkipäiviään, sillä 85-vuotinen taival on tullut täyteeen.
Samalla lentoyhtiön mannertenvälinen lentoliikenne täyttää 40 vuotta.

Finnair aloitti ensimmäiset mannertenväliset lennot New Yorkiin vuonna 1969. Lentokoneina olivat senaikaista huipputeknologiaa edustavat, nelimoottoriset DC-8-suihkukoneet.

Ensimmäiselle lennolle lähdettiin Helsinki-Vantaan lentokentältä 15.5.1969.

Lentokoneiden sisustuksessa vaikuttivat suomalaisen suunnittelun huippunimet; ateriat tarjoiltiin Tapio Wirkkalan suunnittelemista asioista ja matkustamoilmeestä vastasi Marjatta Metsovaara.

Myös matkustamohenkilökuntaan panostettiin erityisesti, heillä oli muun muassa muusta matkustamohenkilökunnasta poiketen vuosittain vaihtuvat desing-asut.

Aluksi lennot tehtiin välilaskun kanssa, pysähdykset tapahtuivat joko Amsterdamissa tai Kööpenhaminassa.
Vuonna 1984 käyttöön otettiin uudet DC-10-lentokoneet ja sen jälkeen lennot New Yorkiin ovat olleet suoria lentoja.

Kesäkaudella Finnair lentää kohteeseen 10 kertaa viikossa.

Click para seguir leyendo...

Uusi rahastuskeino Ryanairilta

Thu, May 14, 2009

1 Comment

Halpalentoyhtiö Ryanair on keksinyt jälleen uuden tavan rahastaa asiakkaitaan lisämaksuilla.

Nyt kyseessä on lähtöselvityksen muuttaminen maksulliseksi, jopa silloin, kun matkustaja hoitaa sen itse.

Tähän asti Ryanairin lähtöselvitys on ollut maksullinen ainoastaan lentokentän tiskillä tehtynä.
Uudet maksut tulevat voimaan ensi viikolla ja samalla lähtöselvitykset lentokentillä loppuvat kokonaan.

Netissä itse tekemästään lähtöselvityksestä asiakas maksaa 5 euroa.
Maihinnousukorttinsa hukkaavalle onkin sitten luvassa jo paljon suurempi lisälasku, sillä lentoyhtiö laskuttaa 40 euroa uuden tulostamisesta lentokentällä.

Talouskriisiin vastataan yhtiössä karsimalla palveluita ja vähentämällä toimintakuluja.

Uusi säännös on myöskin se, että alle 16-vuotiaat eivät enää voi matkustaa yhtiön lennoilla yksin.

Muutkin eurooppalaiset halpalentoyhtiöt laskuttavat matkustajia yllättävistä asioista.

Esimerkiksi espanjalaisen Clickairin nettisivuilla joutuu maksamaan 2 euroa extraa istumapaikasta per lento ja istumapaikkahan on pakollinen, aivan kuten lähtöselvityskin.

Usein lennot ovat näillä yhtiöillä erittäin edullisia ja asiakas ei saa tietää lopullista hintaa etukäteen.

Click para seguir leyendo...

Easyjet pyysi anteeksi tytöltä, jonka nalle joutui ruumaan

Wed, May 13, 2009

Comments Off on Easyjet pyysi anteeksi tytöltä, jonka nalle joutui ruumaan

Brittiläinen halpalentoyhtiö easyJet on pyytänyt anteeksi 6-vuotiaalta tytöltä, jonka nallea ei päästetty matkustamoon Skotlannissa.

Lennot Glasgown lentokentältä Lontoon Stanstediin ostanut espanjalaista alkuperää oleva Amparo Peris-Bordes joutui hankalaan tilanteeseen tyttärensä Alban suurikokoisen nallen kanssa.

Tytön Skotlannissa lahjaksi saama nalle oli lentokenttävirkailijan mukaan liian suuri matkustamossa kuljetettavaksi.
Ainoaksi mahdollisuudeksi annettiin nallen laittaminen ruumaan ja siitä seuraavan ylipainosta aiheutuvan lisämaksun maksaminen.

Pienen Alban kyyneleet eivät saaneet yhtiön lentokenttävirkailijaa heltymään ja kiivaan keskustelun jälkeen äiti päätti lähettää nallen postitse kotiinsa Willinghamiin Cambridgeshiren maakunnassa.

Lentoyhtiö on pyytänyt tapausta anteeksi ja lisäksi maksanut nallen lähettämisestä aiheutuneet postikulut.

”Teknisesti nalle oli liian iso matkustamoon, mutta terveen järjen käyttö on suositeltavaa aina, kun on kysymys pienistä tytöistä ja heidän nalleistaan” sanoi easyJetin tiedottaja.

Click para seguir leyendo...

Lufthansan kauppa Austrian Airlinesista etenee

Wed, May 13, 2009

Comments Off on Lufthansan kauppa Austrian Airlinesista etenee

Saksalainen Lufthansa on saanut vihreää valoa Austrian Airlinesin osakkeenomistajlta lentoyhtiön ostoaikeilleen.

Lufthansa edellytti vähintään 75 prosentin kannatusta osakkeeomistajien puolelta ja se täyttyi, sillä sen saama kannatus omistajien keskuudessa nousi 85 prosenttiin.

Kaupan toteutuminen on vielä kiinni Euroopan Unionin komissiosta, jonka kilpailuviranomainen tutkii sen mahdolliset esteet, jotka koskevat muun muassa mahdollista peiteltyä valtionapua.

Austrian Airlines on jo pitkään kärsinyt taloudellisista vaikeuksista ja Itävallan hallitus, joka omisti lähes 42 prosenttia yhtiön osakkeista, on lupautunut osana kauppaa maksamaan lähes 500 miljoonaa euroa sen uudistuksista.

Käytännössä tämä merkitsee sitä, että kaupasta aiheutuu parhammillaankin kuluja Itävallan hallitukselle.
Maa haluaa joka tapauksessa pelastaa lentoyhtiönsä ja se säilyttää Austrianin tunnukset myös Lufthansan omistuksessa.

Austrian Airlines tarjoaa päivittäiset suorat lennot Helsingistä Wieniin.

Click para seguir leyendo...

Finnair ja Cathay Pasific aloittivat uuden codeshare yhteistyön

Tue, May 12, 2009

Comments Off on Finnair ja Cathay Pasific aloittivat uuden codeshare yhteistyön

Lentoyhtiöt Cathay Pasific ja Finnair, molemmat Oneworld-allianssin jäseniä, aloittivat codeshare-yhteistyön uudella reitillä perjantaina.

Finnair voi tehdä matkustajajilleen varauksia omalla lentonumerollaan Cathay Pasificin lennoille Hongkongista Brisbaneen Australiaan.
Finnairilla on päivittäinen lento Hongkongiin Airbus A340-koneella.

-Yhteistyön myötä Finnair tarjoaa entistä enemmän sekä reitti-, kohde- että aikatauluvaihtoehtoja Australiaan matkustaville asiakkaille. Lentokoneen vaihto Hongkongissa on sujuvaa ja kohteiden määrä Australiassa lisää joustavuutta asiakkaidemme matkasuunnitelmiin, kertoo suunnittelupäällikkö Mikko Komi Finnairin Allianssit-osastolta.

Finnair on tehnyt jo aiemmin yhteistyötä Cathay Pasificin kanssa lennoilla Sydneyyn, Melbourneen ja Perthiin.

Cathay Pasific voi tästä lähtien myydä omalla reittinumerollaan lentoliput Amsterdamiin,Lontooseen, Pariisiin, Frankfurtiin ja Roomaan Finnairin Helsingistä lähteville lennoille.

Click para seguir leyendo...

Helpotuksia lentoyhtiöille EU:ssa

Tue, May 12, 2009

Comments Off on Helpotuksia lentoyhtiöille EU:ssa

Eurooppalaisten lentoyhtiöiden järjestö AEA on tyytyväinen Europarlamentin ehdotukseen, jonka mukaan lentoyhtiöiden voimassaolevia nousu- ja laskeutumislupia pidennettäisiin lokakuun 10:een asti eurooppalaisilla lentokentillä.

Taloudellisen kriisin vuoksi toimenpiteellä pyritään välttämään tilanteita, joissa lentoyhtiöt joutuisivat operoimaan lennot tyhjillä koneilla vain voidakseen pitää kyseiset lupansa (slots) voimassa.

Järjestöstä painotetaan, että lentoyhtiöt yrittävät pitää kaikin tavoin kiinni saamistaan luvista, mutta että tyhjillä koneilla lentäminen on sekä kallista että ympäristöä turhaan kuormittavaa.

Euroopan Unioni on päättänyt väliaikaisesti huhti-lokakuun ajalta poistaa säännön, jonka mukaan lentoyhtiöiden on jatkuvasti käytettävä vähintään 80 prosenttia nousu- ja laskeutumisluvistaan jos yhtiöt aikovat säilyttää ne myös korkeasesongin aikana.

AEA-järjestön viimeksi julkaisemien titojen mukaan sen jäsenlentoyhtiöt kuljettivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 9,5 prosenttia vähemmän matkustajia kuin viime vuonna, yhteensä 65.695.000.

AEA:n jäseniin kuuluvat mm. espanjalainen lentoyhtiö Iberia, saksalainen Lufthansa, British Airways, Air France, Alitalia ja portugalilainen TAP.

Click para seguir leyendo...
Entradas Previas Entradas Posteriores