RSS

Finnair ei anna korvauksia tuhkakriisistä kärsineille

Finnair kieltäytyy maksamasta tuhkamotissa olleille matkustajille aiheutuneita lisäkuluja majoituksen ja ruokailujen osalta.

Useat lentoyhtiöt, kuten easyJet ja Blue1 ovat taipuneet korvaamaan viivästymisen vuoksi kohtuulliset majoitus- ja ruokailukustannukset.

Suomen tietotoimiston mukaan myös Ryanair, joka tähän asti on lupautunut maksamaan ainoastaan lennot, on myöntynyt myös majoitus- ja ruokakulujen korvaamiseen.

Kohtuullisia yhteydenpito-, majoitus- ja ruokailukustannuksia ei kuitenkaan korvata jälkikäteen kuiteilla, vaan matkustajille jaetaan erillisestä harkinnasta muun muassa ruokakuponkeja lentokentillä.

STT:n mukaan kuluttajavirasto on ollut jo päiviä Finnairin kimpussa muistuttaen tätä EU:n määrittelemästä huolenpitovelvollisuudesta.

Suuret lentoyhtiöt katsovat että EU:n direktiivi matkustajien huolenpidosta lennon peruuntuessa ei voi tarkoittaa tuhkapilvestä aiheutunutta kriisitapausta.

Vakuutusyhtiöt korvaavat harvoin ylimääräisiä kuluja, joita aiheutuu tuhkapilven takia peruutetuista lennoista.

IATA:n johtaja Giovanni Bisignani on puolustanut lentoyhtiöiden näkemystä korvauskysymyksessä.

”EU:n direktivejä ei tarkoitettu koskemaan näin epätavallista ilmiötä, joka on täysin lentoyhtiöiden päätäntävallan ulkopuolella. On tärkeää, että Euroopan komissio löytää nopeasti keinot keventää tätä taakkaa” sanoi Bisignani.

,

Esta entrada fue escrita por:

- que ha escrito 1315 entradas en uutiset.halvatlennot.fi.


Contacta con el autor

Los comentarios estn cerrados.