Tällä viikolla lopullisesta fuusioitumisesta päättäneet lentoyhtiöt Iberia ja British Airways ovat jo lanseeranneet ensimmäisiä yhteisiä palveluita parhaan mahdollisen synergian saavuttamiseksi.
Lentoyhtiöt suunnittelevat yhteisiä palveluita yhdysvaltalaisen, samaan oneworld allianssiin kuuluvan yhteistyökumppaninsa, American Airlinesin kanssa.
Lentoyhtiöiden ensimmäinen yhteishanke on niiden tärkeimmille solmukentille Euroopassa ja Yhdysvalloissa perustetut jatkolentojen tukiasemat.
Lontoon Heathrow, JFK New York, Chicago sekä Madridin Barajas lentokentät ovat avanneet tukiaseman, samankaltaista palvelua suunnitellaan jo myös Los Angelesiin ja Miamiin.
Lentokentällä sijaitsevan tukiasemaan on asennettu kaikkien kolmen lentoyhtiön näytöt, joilta henkilökunta voi seurata lentojen tilaa realiajassa.
Näyttöjen avulla henkilökunta saa tietoa lennolla matkustavien asiakkaiden jatkolennosta ja kohdemaasta sekä mahdollisista erityispalveluista kuten yksinmatkustavista lapsista.
Tukiasemalla työskentelevä henkilökunta saa näin jo hyvissä ajoin tietoa muun muassa siitä, ovatko lennot ajoissa ja matkustajan varaama jatkolento mahdollinen.
Henkilökunta voi myös varautua etukäteen tiukkojen aikataulujen aiheuttamiin tilanteisiin, jolloin matkustajaa vastaan tuloportille lähetetään yhtiön asiakaspalvelu, jonka tehtävänä on kuljettaa matkustaja mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti jatkolentoportille.
Uuden systeemin avulla lentoyhtiöt ovat pystyneet vähentämään jopa 60 prosentilla asiakkaittensa myöhästymiset jatkolennoilta.
Tue, Nov 30, 2010
Lennot: American Airlines, Lennot: British Airways, Lennot: Iberia, Uutiset