Irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair on reagoinut voimakkaasti Italian ilmailuviranomaisten sille määräämiin sakkoihin.
ENAC antoi Ryanairille kolmen miljoonan euron sakot 178 matkustajan auttamatta jättämisestä Italiassa huhtikuisen tuhkakriisin aikana.
Tänään julkaistun tiedotteen mukaan Ryanair ei aio hyväksyä italialaisten EU261 lain mukaan määräämää sakkoa, josta lentoyhtiö ei ole saanut minkäänlaista ilmoitusta.
Ryanairin mukaan huhtikuun 17. ja 22. päivän välisenä aikana tuhannet lentoyhtiön matkustajat joutuivat odottelemaan Italiassa, koska lähes kaikki lennot jouduttiin peruuttamaan.
Yhtiö ilmoitti tästä asiakkailleen nettisivuillaan sekä virkailijoidensa avulla.
Useille matkustajille pystyttiin järjestämään hotellimajoitus Ryanairin kustannuksella, mutta suuresta asiakasmäärästä johtuen tämä ei ollut mahdollista kaikissa tilanteissa ja näitä matkustajia kehoitettiin täyttämään hakemus hotellimajoituksen kuluista matkan päätyttyä.
Menettely on sama, jota käyttivät kaikki lentoyhtiöt Italiassa ja Euroopassa tuhkakriisiviikolla ja täyttää EU261 asettamat vaatimukset.
Ryanairin mukaan ENAC ei voi laillisesti antaa sakkoja tiedottamatta ensin lentoyhtiölle, että se on laiminlyönyt kyseistä lakia ja ilman yrityksen antamaa selvitystä asiassa.
Ryanair kokee joutuneensa poliittisen ajojahdin kohteeksi, sillä se on ainoa lentoyhtiö, jolle Italia on antanut sakot toiminnasta tilanteessa, jossa miljoonat matkustajat juuttuivat lentokentille kymmenien tuhansien lentojen peruutusten vuoksi.
Lentoyhtiön mukaan sillä ei myöskään ole ollut mahdollisuutta selvittää näiden 178 matkustajan tapausta, sillä ENAC:n puolelta mitään selvitystä ei ole pyydetty.
Tue, May 18, 2010
Lennot:Ryanair, Uutiset