Lentoyhtiö Finnair joutuu lopulta korvaamaan matkustajalle 400 euroa tämän jäätyä varaamaltaan lennolta lakon vuoksi.
Tapahtumat saivat alkunsa vuonna 2006, kun lennot Helsinkiin Barcelonasta varannut miesasiakas ei päässyt varaamalleen lennolle.
Matkustaja saapui kentälle ajoissa, mutta ei päässyt koneeseen, koska Finnair lennätti kenttähenkilökunnan lakon vuoksi asemalla kauimmin odottaneita ensin kotiin.
Matkustajan kotiinpääsy viivästyi kymmenen tuntia.
Tapaukseen otti kantaa Kuluttajavirasto, joka suositteli lentoyhtiötä maksamaan 400 euron korvauksen asiakkaalle. Finnair kuitenkin kieltäytyi tästä ja asia meni oikeuteen.
Kuluttajavairaston mielestä kiistassa voitiin soveltaa EU:n alueella voimassaolevaa korvausjärjestelmää ylibuukkausten varalta, lentoyhtiö oli eri mieltä.
Käräjäoikeus päätti asian lentoyhtiön hyväksi viime vuoden joulukuussa ja hylkäsi kanteen.
Nyt saadun hovioikeuden päätöksen mukaan korvausjärjestelmää voidaan soveltaa myös ei-kaupallisista syistä johtuvista ylibuukkauksista.
Täten Finnair tuomittiin maksamaan matkustajalle 400 euroa sekä oikeudenkäyntikulut, joita aiheutui muun muassa Kuluttajaviraston edustaessa asiakasta.
Thu, Sep 3, 2009
Lennot: Finnair, Uutiset