Rio de Janeirosta Ranskaan matkalla olleen Airbus A330-200 lentokoneen osia on löydetty merestä noin 2000 kilometrin päässä Brasilian rannikosta.
Turmakoneen etsintöjä vaikeutti se, että tutkapaikannin ei ulotu kyseiselle alueelle. Lentokoneet katoavat tutkasta lähtiessään ylittämään Atlantia ja näkyvät uudestaan lähestyessään seuraavaa mannerta.
Lento on kuitenkin jatkuvasti yhteydessä lennonjohtoon ja kertoo sijainnistaan joko radion tai satelliitin välityksellä.
Helsingin Sanomien haastattelema lentokapteeni Pekka Peräkylä Finnairilta kertoo, että lyhytaaltoradioilla tietoa lähetetään vajaan tunnin välein. Samalla lennonjohdolle kerrotaan myös arvioitu seuraava ilmoitushetki.
Airbus A330-tyypin koneiden satelliittipaikannin lähettää tietoa automaattisesti lennonjohdolle tätäkin tiheämmin.
Turmakoneen automaattinen vikajärjestelmä oli ilmoittanut ongelmasta sähköjärjestelmässä ennen katoamistaan. Vikajärjestelmän tehtävänä on kertoa tulokentän huoltohenkilöstölle, että kone mahdollisesti tarvitsee korjausta.
Airbus A330-lentokoneet ovat olleet käytössä yli kymmenen vuotta, eikä sillä ole ollut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.
Lentokoneen mustat laatikot makaavat nyt arviolta 3000 metrin syvyydessä ja niiden tallentamat tiedot lennon tapahtumista ovat ensiarvoisen tärkeitä, jotta onnettomuuden syyt saadaan selville.
Laatikoiden pelastaminen merestä tulee olemaan haasteellista, sillä ilmasto-olosuhteet vaikeuttavat niiden etsintää. Laatikot lähettävät signaalia 30 päivän ajan, jos niitä ei löydetä siihen mennessä, jää lennon AF 477 kohtalo monelta osaa arvoitukseksi.
Air Francen turmakone oli otettu käyttöön huhtikuussa 2005 ja se ehti operoida noin 2500 lentoa. Kone oli käynyt läpi vuositarkastuksen huhtikuussa 2009.
Wed, Jun 3, 2009
Lennot, Lennot: Air France, Lennot: Finnair, Uutiset