Finnair on julkaissut ensimmäisten lentoyhtiöiden joukossa GRI-yhteiskuntavastuuraportin. Aiemmin GRI-raportin on julkaissut muun muassa SAS lentoyhtiö.
Finnair on julkaissut ympäristöraporttia jo yli kymmenen vuotta. Nyt raportoinnissa otetaan huomattava harppaus kohti yhteiskuntavastuun raportointia kokonaisuutena, kun Finnair julkaisee kansainvälisen GRI-ohjeistuksen mukaisen yhteiskuntavastuuraportin yhtenä ensimmäisistä lentoyhtiöistä maailmassa.
Kansainvälisen GRI-raportin tarkoituksena on lisätä yritystoiminnan läpinäkyvyyttä ja parantaa yritysten toimintatapojen vertailtavuutta. Yrityksille GRI-raportti on vatuullisuuden kehittymisen ja seurannan työkalu.
Raportti sisältää kaikki yhteiskuntavastuun osa-alueet; sosiaalisen, ekologisen sekä taloudellisen ulottuvuuden. Raportissa on Finnairin yhteiskuntavastuuseen sekä vastuulliseen matkailuun liittyviä artikkeleita sekä GRI:n mukaiset indikaattorit, joissa joko tunnusluvuin tai sanoin käsitellään Finnairin yhteiskuntavstuun tasoa.
”Finnairin onnistuneen Aasian-strategian työllistävä vaikutus on yllättänyt kansantalouden asiantuntijatkin.
Ilman taloudellista vastuuta yrityksen ei ole mahdollista kantaa sosiaalista tai ekologistakaan vastuutaan”, kiteyttää Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäki.
Lentojen ympäristövaikutusten lisäksi raportissa puidaan kestävää matkailua laajemminkin.
”Matkanjärjestäjillä on suora liiketaloudellinen intressi sisällyttää kestävä
matkailu osaksi ydinstrategiaansa”, Aurinkomatkojen varatoimitusjohtaja Tom Selänniemi kertoo.
Lisäksi raportissa on osio, jonka otsikko on ”Mitä sinä asiakkaana voit
tehdä?”.
Tässä osuudessa esitellään valintoja, joita asiakas voi tehdä
matkustaakseen vastuullisemmin ja toimiakseen oikein myös matkakohteessa.
“Ei kannata keskittyä matkustamisen, vaan päästöjen vähentämiseen.
Oikeilla reitti- ja kulkuneuvovalinnoilla voi merkittävästi vähentää matkustamisen ympäristökuormitusta, mutta sitä vastoin matkustamisen määrällinen vähentäminen ei automaattisesti vähennä päästöjä.
Esimerkiksi halvan hinnan vuoksi saatetaan valita usein tarpeettomia kiertoreittejä tai lennetään vanhoilla, paljon polttoainetta kuluttavilla lentokoneilla”, huomauttaa Ihamäki Finnairin tiedotteessa.
Finnairin tuore sähköinen GRI-raportti löytyy Finnairin nettisivuilta.
Sat, May 30, 2009
Lennot: Finnair, Lennot: SAS, Lentoyhtiöt, Uutiset