Euroopan lentoyhtiöiden liiton AEA:n mukaan SAS on Euroopan täsmällisin lentoyhtiö.
SAS:n täsmällisyyttä tukee SAS Instituten analyyttinen liiketoimintaohjelmisto, jota lentoyhtiö on hyödyntänyt menestyksellisesti.
Scandinavian Airlines Decision Support-järjestelmä selvittää, analysoi ja ennaltaehkäisee lentojen myöhästymisiä.
Â
SAS:n Turnaround Manager David Lagneholm kertoo, että täsmällisyys on kriittistä kustannusten ja asiakastyytyväisyyden kannalta.
Se on asia, jota lentomatkustajat arvostavat eniten heti turvallisuuden jälkeen.
Â
SAS Decision Support-järjestelmän avulla lentoyhtiö on pystynyt parantamaan täsmällisyyttään siten, että vuoden 2008 lokakuussa 89 prosenttia yhtiön lennoista lähti viidentoista minuutin sisällä aikataulusta.
Mikään muu eurooppalainen lentoyhtiö ei kyennyt yhtä hyvään suoristukseen.
SAS:n myöhästyneistä lennoista lähes 76 prosenttia myöhästyi vain alle kolme minuuttia ja lentoyhtiölle osoitetut korvausvaatimukset laskivat lähes 1,9 miljoonaa euroa.
Aiemmin SAS keräsi tietoa manuaalisesti eri tahoilta, mutta työtapa oli hidas, eikä järjestelmä tuottanut riittävän tarkkoja raportteja.
Samalla valtava määrä tietoa menetettiin ja jäi hyödyntämättä.
Uusi täysin automatisoitu järjestelmä kerää tietoa kaikesta mahdollisesta lentoihin liittyvästä toiminnasta.
Näitä ovat muun muassa lentokoneiden lastista, matkustajista ja lentoajasta kertovat tiedot, joita analysoimalla voidaan havaita esimerkiksi myöhästyneet lennot ja niihin vaikuttaneet tekijät.
Wed, May 20, 2009
Lennot: SAS, Uutiset