Alkuvuoden kahta tuhoisinta lento-onnettomuutta yhdistää lentäjien tarkkaavaisuuden herpaantuminen laskeutumisvaiheessa, kertoo eilinen Tekniikka&Talous-lehti.
Yhdysvalloissa, Buffalossa 12. helmikuuta pudonneen Colgan Airin sekä 25. helmikuuta Amsterdamissa romuttuneen Turkish Airlinesin onnettomuuksien syyt alkavat selvitä.
Molemmissa tapauksissa lentokone menetti laskeutumisvaiheessa nopeutta vaarallisen matalalla ja niin sanotun sakkausnopeuden alapuolelle laskenut vauhti aiheuttaa lentokoneen putoamisen.
Molemmat onnettomuuskoneet pääsivät sakkaamaan niin lähellä maanpintaa, ettei mitään ollut enää tehtävissä.
Yhdysvalloissa tapahtunutta onnettomuutta tutkinut NTSB on selvittänyt, että Buffalon turmakoneen lentäjä oli nukkunut poikkeuksellisen vähän edellisenä yönä ja epäilee, että väsymys aiheutti osaltaan onnettomuuden.
Amsterdamin onnettomuudessa tutkijat havaitsivat samoja piirteitä, nopeus tippui liian alhaiseksi ja lentäjät eivät reagoineet ajoissa eivätkä oikeilla toimenpiteillä.
Lento-onnettomuudet aiheuttavat aina muutoksia, joilla pyritään välttämään vastaavat tapahtumat tulevaisuudessa.
Lentäjien työolosuhteita voidaan muuttaa ja parantaa, mutta vapaa-ajan viettoa ei kuitenkaan voida valvoa käytännössä.
Lennot ovat edelleen turvallisin matkustusmuoto ja turvallisuuden parantamiseen entisestään panostetaan jatkuvasti niin lentokonevalmistajien, viranomaisten kuin lentoyhtiöidenkin puolesta.
Sat, May 16, 2009
Lennot, Uutiset