Taloudellisen laman myötä muutetaan tottumuksia myös matkailussa. Yhä useampi suomalainen valitsee lomallaan niinkutsutun all inclusive vaihtoehdon johtuen sen kokonaisvaltaisesta edullisuudesta.
Suomalainen matkanjärjestäjä Finnmatkat on ollut edelläkävijä all inclusive matkojen lanseeraamisessa Suomessa ja myy myöskin eniten näitä matkoja.
Tänä vuonna yrityksestä kerrotaan, että jopa joka kuudes ensi kesän lomavaraus on all inclusive matka.
Finnmatkojen toimitusjohtaja Peik Martin kertoo, että matkustajat kykenevät tällä tavoin paremmin arvioimaan koko matkan kustannukset etukäteen ja myöskin pitämään ne kurissa.
Varsinkin lapsiperheet suosivat tätä vaihtoehtoa.
Esimerkiksi kahden aikuisen ja alle 12-vuotiaan lapsen all inclusive paketin Turkkiin saa 294 eurolla.
All inclusive paketin laajuus ja taso riippuvat valitusta hotellista, yleensä hinta sisältää kaikki ateriat ja juomat sekä hotellin tarjoamia harrastemahdollisuuksia.
Englantilaiset ovat suosineet jo pitemmän aikaa all inclusive lomia, joissa matkan hintaan kuuluvat lennot sekä majoitus ”holiday village”-tyyppisessä hotellikomplekseissa.
Ainakin Espanjassa tämä lomamuoto on herättänyt keskustelua, sillä nämä turistit eivät käytä paikallisia palveluita, kun kaikki on etukäteen ostettu kotimaassa.
Sat, Mar 14, 2009
Uutiset